100 let české státnosti ve Středočeském kraji

Středočeský Favorit

Po desetiletí toužebného a netrpělivého čekání mohli motoristé v roce 1987 spatřit na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně nové české auto. Sice oblíbené, ale již neskonale zastaralé „škodovky“ měly zenit dávno za sebou a na dovoz moderních aut ze Západu nebyly potřebné devizy.

Oním novým vozem byl Favorit. Byla to úplně nová škodovka, nijak nepodobná těm dosavadním. Už jen tím, že měla motor vepředu místo vzadu jako dosavadní auta. Favoritem začala mladoboleslavská značka doslova novou éru, která trvá dodnes.

O výrobě nového osobního vozu rozhodla československá vláda teprve v prosinci 1982. Byly stanoveny šibeniční termíny. Na vývoj bylo určeno jen dva a půl roku a na zahájení vlastní výroby jen maximálně pět let. Byla stanovena jak koncepce vozu s motorem vpředu, tak i požadavek, aby výrobní cena nepřekročila 36 500 korun.

Vývoj byl nákladný, ale důkladný. Konstruktéři úzce spolupracovali s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze, kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky. Na simulátoru Favorit dokázal týdně „najezdit“ až 100 000 km. V reálných podmínkách prototypy musely snést zkoušky na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. A to se vůz zkoušel v opravdu extrémních podmínkách, prodělal testy v zimních Alpách nebo v horku letní Riviéry. Na vývoji pracovali i renomovaní zahraniční odborníci. Třeba specialisté od Porsche řešili funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Dynamické zkoušky probíhaly na německém polygonu firmy Porsche. Během přípravy nového vozu bylo přihlášeno 42 patentů.

Konstruktérům také hodně záleželo na vzhledu auta. Proto na design najali italské návrháře, kteří patřili k tehdejší designérské špičce. Vzhled Favorita je dílem slavného turínského studia Stile Bertone. To kromě hatchbacku, kombi, sedanu, kupé a zhotovení interiéru vyrobilo devatenáct různě provedených prototypových karoserií.

Krása vozu ovšem nebyla hlavním kritériem, jak by se mohlo zdát. Hlavní při vymýšlení vozu byla ekonomika výroby. Koncepcí s motorem vpředu a dalšími úpravami se snížil počet továrních výlisků ze 405 na pouhých 227. Oproti předcházející Škodě 120 byl Favorit o čtyři centimetry kratší a přitom dokázal mít o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru.

Favorit byl pětidveřový hatchback. I to byla novinka a navíc pro národ chatařů velmi praktická a vítaná. Vůz sice patřil do nižší střední třídy a měl jen benzínový čtyřválcový motor o objemu 1 289 ccm a výkon 40, 43, 46 nebo 50 kW, ale to Čechům, co beztak měli jen jednu sotva třistakilometrovou dálnici, nijak nemohlo vadit.

Zprvu se Favorit vyráběl jen v pobočném závodu Škodovky ve Vrchlabí. Nejdřív se tu vyrábělo jen pár vozů pro potřeby homologačních zkoušek. Ani po náběhu plné výroby nešlo o žádná závratná množství aut. Skutečně sériová produkce začala až v hlavním závodě v Mladé Boleslavi o rok později v roce 1988.

První Favorit 136 L začínal na ceně 84 600 Kč. To bylo hodně peněz, protože třeba Škoda 120 L stála v té době o dvacet tisíc méně. Člověk s průměrným platem musel na Favorita šetřit nejméně dva a půl roku, pokud by neutrácel za nic jiného. Dnes se dá na takové auto nižší střední třídy našetřit za rok.

Na tu dobu šlo o celkem moderní auto ve své kategorii. Pro okolní svět bylo také překvapením, že Favorit byl v zemích „sovětského bloku“ jedním z mála moderně řešených osobních automobilů, které se nevyráběly v zahraniční licenci.

Motor vpředu a pohon předních kol odpovídal západní konkurencí. Favoritu se také začalo dobře dařit v konkurenci na domácích i zahraničních závodech. Škodovka přidala na reklamě, a tak začala nenápadně nová éra tradiční české automobilové značky, která později právě díky Favoritu vyústila v koupi mladoboleslavského závodu koncernem Volkswagen.

Nebyly to však jediné důvody této zatím zdařené privatizace největšího středočeského podniku. Stejnou váhu měl pro německé partnery um, zručnost, znalosti a vzdělanost středočeských pracovníků továrny. Také existence skvělého zázemí střední průmyslové školy a široké škály potřebných učebních oborů v Mladé Boleslavi a okolí měly zásadní vliv na pozdější vývoj celého českého automobilového průmyslu po roce 1989.

Stejně jako dnešní vozy doznával i Favorit v průběhu doby různých úprav a vylepšení. První úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed.

Celkem Škoda vyrobila do června 1995 1 077 126 Favoritů ve třech základních karosářských verzích (hatchback, kombi, pick-up). Existovalo však i osm dalších méně známých verzí (Favorit Sedan, Coupé, Tremp, užitkový verze 786, Fun, rallyový 136 L/A, nebo 136 L/H). Téměř desetina Favoritů je dosud v provozu.